graj dalej lub zamknij

i wybierz inną grę w menu po lewej.

logo

PLANSZÓWKI - wersja testowa

Baza wiedzy

Artykuły dla dorosłych czytelników

Rozpoczęcie nauki przez dzieci sześcioletnie - odroczenie obowiązku edukacji szkolnej

Zgodnie z nową reformą edukacyjną od września 2014 roku po raz pierwszy obowiązkowo do szkół ruszą, oprócz dzieci siedmioletnich, również dzieci sześcioletnie urodzone w pierwszej połowie 2008 roku. Rozpoczną one edukację razem z dziećmi niekiedy o rok starszymi, a te kilka miesięcy na tym etapie rozwoju przedszkolaka to dość sporo.

Obecnie temat budzi wiele wątpliwości wśród rodziców. Obawiają się oni głównie tego, czy ich dzieci są już gotowe na naukę w szkole i czy szkoła jest gotowa na przyjęcie tak małych ludzi. Przy obecnym przepełnieniu szkół podstawowych dzieci uczą się niejednokrotnie na dwie zmiany, co dla tak młodego organizmu ma olbrzymie znaczenie (na przykład niektóre dzieci nadal są przyzwyczajone do poobiedniej drzemki czy wyciszenia się i relaksowania w godzinach popołudniowych). Co z posiłkami? Większość szkół zatrudnia firmy cateringowe dostarczające posiłki do szkoły, ale czy tak małe dziecko jest w stanie samo zatroszczyć się, aby ten posiłek dostać i zjeść? Czy są odpowiednie miejsca, aby dziecko mogło go w spokoju spożyć i nie zostać w tym czasie zadeptanym przez innych? Czy plecak wraz z wyposażeniem takiego małego ucznia nie jest zbyt dużym obciążeniem dla rozwijającego się i rosnącego kręgosłupa? Czy nie robi się dziecku krzywdy, skracając mu dzieciństwo? Co z czasem, kiedy dziecko nie ma lekcji, kto się nim wtedy zajmie, gdy rodzice są jeszcze w pracy?

Rodzice, którzy nie są pewni, czy ich pociechy podołają obowiązkom szkolnym, mogą starać się o odroczenie tego nakazu. Stosowną decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej w obwodzie, w którym dziecko mieszka, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poradnia ta wydaje opinię o gotowości szkolnej dziecka, na wniosek jego rodzica, po zbadaniu jego wielu sfer rozwoju, takich jak: odpowiedni wzrost i waga (dziewczynki – co najmniej 108 cm i 17 kg, chłopcy – 110 cm i 19 kg), umiejętności motoryczne dłoni, dojrzałość psychiczna, umiejętność poruszania się w grupie i porozumiewania z rówieśnikami itp.