graj dalej

logo

Baza wiedzy

Artykuły dla dorosłych czytelników

Edukacja wczesnoszkolna dzieci

Kształcenie tak młodego człowieka powinno ukazywać dziecku obraz scalonego świata i polegać na wzbogacaniu, rozszerzaniu i uzupełnianiu treści prowadzonej lekcji z jednego przedmiotu o czynności dydaktyczne i wychowawcze z zakresu innych przedmiotów oraz na zalecaniu uczniom wykonania zadań, które pobudzą ich do aktywności i pomysłowości. Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna powinna dostosowywać zarówno treść, jak i organizację procesu kształcenia do właściwości rozwojowych i indywidualnych każdego dziecka. Sam proces uczenia winien opierać się na różnych formach aktywności uczniów: integracji czynnościowej (różne formy aktywności), psychicznej (oddziaływanie na wszystkie sfery osobowości dzieci), treściowej (wiedza całościowa z różnych przedmiotów), metodycznej (zakłada integrowanie w procesie kształcenia różnych metod nauczania i uczenia się oraz zmierza do połączenia procesu nauczania z wychowaniem i uspołecznianiem).

Edukacja wczesnoszkolna poza opisanymi powyżej celami ma też nauczyć uczniów samodzielności przy rozwiązywaniu problemów, oryginalności tych rozwiązań i twórczego podejścia do zadań, jak również tolerancji i zrozumienia dla wszystkich organizmów żywych. Tematyka zajęć powinna być dzieciom bliska, związana z ich najbliższym otoczeniem i realizowana w czterech zakresach: kształcenia logicznego myślenia i społecznego porozumiewania się z innymi, edukacji zdrowotnej i wychowania fizycznego, kształcenia artystycznego oraz edukacji społeczno-przyrodniczej. Wiedza ta ma usamodzielniać dziecko w jego życiu codziennym, zaspokajać jego potrzebę ciekawości i poznawania czegoś nowego, potrzebę bycia częścią jakiejś grupy, społeczności oraz przygotowywać uczniów do trudów dalszej edukacji.