graj dalej

logo

Baza wiedzy

Artykuły dla dorosłych czytelników

Jak wspomóc dziecko przy zdobywaniu wiedzy?

Aby nasze dziecko odnosiło sukcesy na gruncie szkolnym, nie wystarczą tylko jego predyspozycje czy zdolności. Również my, dorośli, jesteśmy odpowiedzialni za kształtowanie się młodego człowieka. Dziecko powinno mieć w domu stałe miejsce do nauki, gdzie może rozłożyć potrzebne mu książki i zeszyty, ustalone godziny poświęcane na odrabianie lekcji, spokój i ciszę, aby nic nie zakłócało jego koncentracji.

Wysokość biurka i krzesła powinna być dostosowane do wzrostu dziecka, a światło powinno padać od strony lewej, gdy dziecko jest praworęczne, i od strony prawej, gdy jest leworęczne, ewentualnie od góry, tak aby nie było niczym przysłonięte. Również stała temperatura otoczenia ma dość istotne znaczenie (nie może być za ciepło, ani za zimno). Z pola widzenia należy usunąć przedmioty nieprzydatne do odrabiania lekcji i powodujące rozkojarzenie. Konieczne jest także racjonalne rozplanowanie przerw między zadaniami, aby zbytnio nie obciążać organizmu.

Dziecko nie powinno odrabiać prac domowych zaraz po skończeniu lekcji w szkole, ponieważ wtedy jest zmęczone, a także późnym wieczorem, po godzinie 21. Na odpoczynek należy przeznaczyć od pół godziny do godziny po zajęciach lekcyjnych. Również obfity posiłek niekorzystnie wpływa na wysiłek intelektualny - organizm jest wtedy nastawiony na trawienie.

Odrabianie lekcji powinno odbywać się od przedmiotu trudnego do łatwego (dzieci pracujące szybko, ale łatwo męczące się). Jednak jest to uzależnione także od uzdolnień ucznia. Ten, który ma trudności z zabraniem się do nauki, powinien zaczynać od przedmiotu łatwego lub ulubionego, aby nie zniechęcić się do lekcji. Dziecko o doskonałej pamięci wzrokowej powinno uczyć się z podręcznika i notatek, po wcześniejszym przeczytaniu tekstu i zaznaczeniu jego najważniejszych fragmentów. To zaś, które ma wykształconą pamięć słuchową, dużo korzysta, uważając na lekcjach, zapamiętuje informacje i wyjaśnienia nauczyciela, a w domu powinno uczyć się głośno lub słuchać tekstu czytanego przez inną osobę.