graj dalej
lub zamknij
i wybierz inną grę w menu po lewej.
Po przeczytaniu tekstu można się pobawić w zadawanie sobie pytań na jego temat i stawiać punkty za poprawne odpowiedzi. Można także pokusić się o wykonanie ilustracji do przeczytanego tekstu, spróbować wykonać przebranie upodabniające do jego głównego bohatera itp.
Jeśli jednak okaże się, że nasze dziecko ma trudności z czytaniem spowodowane dysleksją, należy z nim ćwiczyć poprzez: czytanie całościowe sylab i wyrazów, czytanie wyrazów i całych zdań sylabami, czytanie naprzemienne sylab, wyrazów, czytanie głośne i ciche, czytanie z przesłonką (na przykład przez okienko), czytanie w chórku, ćwiczenia w rozumieniu tekstu (zadawanie pytań po jakimś fragmencie tekstu). Taki uczeń potrzebuje trochę więcej czasu na przeczytanie i zrozumienie tekstu, ale nauka czytania nie jest niemożliwa i z czasem również takie dziecko dochodzi do perfekcji. Wystarczy tylko uwierzyć w jego umiejętności.
Nauka czytania młodszego ucznia:
1 sposób – dziecko czyta na głos (od jednej do kilku linijek aż do połowy strony).
2 sposób – dziecko czyta razem z dorosłym w chórku na głos (dorosły może czytać nieco ciszej).
3 sposób – dziecko czyta z dorosłym na zmianę, na przykład dziecko jedną linijkę, dorosły – dwie.
4 sposób – dziecko czyta po cichu tekst, a następnie opowiada go dorosłemu, można tutaj podyskutować o przeczytanym opowiadaniu.
Czytanie ucznia starszego:
1 sposób – dziecko czyta samodzielnie na głos od pół do całej strony.
2 sposób – dorosły czyta dziecku tekst na głos, a ono stara się śledzić go wzrokiem.
3 sposób – dziecko czyta po cichu tekst, a następnie streszcza go dorosłemu (ustnie – opowiadając lub pisemnie – pisząc wypracowanie). Tę formę również można wzbogacić o dyskusję nad problemem zawartym w tekście lub próbą wymyślenia lub dopisania własnego zakończenia.