graj dalej

logo

Baza wiedzy

Artykuły dla młodszych czytelników

Pisanie ręczne

Dzieci piszące ręcznie na dłużej zapamiętują to, co zapisały.

Kiedy piszemy na klawiaturze, tych korzyści nie ma. Naukowcy z Uniwersytetu Princeton i Uniwersytetu Kalifornijskiego porównali wyniki egzaminów studentów, którzy swe notatki z wykładów prowadzili za pomocą laptopów i długopisów. Okazało się, że ci drudzy zapamiętali więcej. A to dlatego, że sprawne pisanie na klawiaturze staje się docelowo nużącą dla mózgu czynnością. Dane zapisywane w ten mechaniczny sposób są gorzej zapamiętywane. Pisanie ręczne zmusza do bieżącego analizowania tego, co słyszymy, i do szybkich decyzji w kwestii tego, co zapiszemy, uznając za ważne. I właśnie dzięki temu ważne informacje zapamiętujemy łatwiej i szybciej.

Zachęcajmy więc nasze dzieci do pisania pamiętników.

Ręczne pisanie ćwiczy także umiejętność myślenia symbolicznego i przyczynowo-skutkowego. Naukowcy z Uniwersytetu w Indianie oglądali w rezonansie magnetycznym pracę mózgu dzieci, które, przerysowywały litery, robiąc to na czystej kartce po śladach oraz za pomocą klawiatury. Okazało się, że mózgi dzieci pracujących samodzielnie były najbardziej aktywne.

Dlatego nie rezygnujmy z pisania ręcznego. Prośmy dzieci o przesłanie kartki z ferii czy a listu z wakacji. Na każdym kroku dbajmy o sprawność naszych mózgów.